Gönüllülükle ilgili literatürde pek çok tanım mevcuttur. Ancak gönüllülük, herhangi bir karşılık beklemeden ortaya konan iş, emek ya da katkı olarak tanımlanabilir. Birleşmiş Milletlerin 2011’de hazırladığı Gönüllülük Raporu’nda “bireyin topluma dâhil olmasının bir ifadesidir” şeklinde tanımlanan gönüllülük, bir davranış olarak; özgür irade ile yapılması, maddiyata dayanmaması ve başkalarının yararına olması şeklinde üç ölçüte dayandırılmıştır (Birleşmiş Milletler Gönüllüleri, 2011).
Gönüllülük, bireylerin içinde yaşadıkları topluma dahil olma ve diğerleri için önemli olduklarını hissetme gereksinimleriyle ilgilidir. Böylece insan ilişkilerinin temel bir dışavurumu olarak algılanabilmektedir (Birleşmiş Milletler Gönüllüleri, 2011: 20).
Bu bağlamda gönüllü davranışı;
olarak açıklanabilmektedir.
lsley (1990: 5)’e göre gönüllülük, yaygın ve örgün olarak ikiye ayrılmaktadır. Bir gönüllü kuruluş tarafından belirlenen ihtiyaca yönelik gerçekleştirilen gönüllülüğe yaygın gönüllülük, kişinin sosyal ihtiyaç karşı (Arslan, 2018)lığında, herhangi bir kuruluşa bağlı olmaksızın, özgür bir biçimde kendiliğinden gerçekleştirdiği gönüllülüğe de örgün gönüllülük denilmektedir.
Aynı zamanda gönüllüler formel ve informel olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. İnformel gönüllülük hayatın doğal akışında, planlanmadan ortaya çıkmaktadır. Mesela; arkadaşa yardım etmek gibi gündelik hayatımızda aniden gerçekleşir. Formel gönüllülük ise kamu ve özel sektörlerin düzenlediği organizasyon ve faaliyetlere katılarak gerçekleşmektedir (www.volunteeringaustralia.org/re-source/).
Gönüllülük her şeyden önce teşvik edilmesi hatta görerek öğrenilmesi gereken bir faaliyettir. Bu kapsamda toplumsal yaşam kalitesinin arttırılması amacıyla gönüllülük, formel ya da informel yapılar içinde devlet, özel sektör, gönüllü kuruluşlar ve aileler tarafından desteklenmelidir.
Günümüzde gönüllülük, gelişen teknoloji ve karmaşıklaşan sosyal yapı nedeniyle çok farklı şekil ve şartlarda ortaya konabilen bir içerik kazanmıştır. Bu bağlamda özel kuruluşların sosyal sorumluluk projeleri bağlamında mensuplarından istediği zorunlu gönüllülük, proje gönüllülüğü, geçici gönüllülük, sanal gönüllülük, öğrenci gönüllülüğü, genç gönüllülüğü, yaşlı ve emekli gönüllülüğü gibi farklı gönüllülük türlerinden bahsedilebilir.
Abban, B. (2016). Gönüllü Kuruluşlarda Gençlerin Gönüllülük Düzeyleri ve Beklentileri. T.C. YALOVA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 4-6.
Arslan, M. L. (2018). Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllülük: Sorunlar ve Çözüm Yolları. İstanbul: İLKE.
Volunteering is defined as any work, effort, or contribution made without expecting anything in return. The United Nations, in its 2011 Volunteering Report, defined volunteering as “an expression of an individual’s inclusion in society.” It is characterized as a behaviour that relies on three criteria: it should be done of one’s free will, without financial compensation, and should benefit others (United Nations Volunteers, 2011).
Volunteering is associated with individuals’ need to be part of the community they live in and to feel that they are significant to others. Therefore, it can be perceived as a fundamental expression of human relationships (United Nations Volunteers, 2011: 20).
Volunteering is a universal phenomenon found in different parts of the world under various names but is encountered everywhere. It can be practiced by anyone, regardless of religion, language, race, gender, age, or geographical location, at any desired time and place. It socializes the individual, contributes knowledge, manners, and experience, and creates a social added value. The added value generated by volunteering is not an alternative but a complement to the value produced by paid or full-time employees. Therefore, volunteering has a dimension that empowers the position of volunteers and accelerates change and transformation (Kearney, 2001).
In this context, voluntary behaviour can be defined as:
– An individual’s action that is carried out of their own free will,
– Beneficial to both the volunteer and the recipient of the service,
– Activities conducted without any expectation of financial gain.
According to Isley (1990: 5), volunteering can be broadly divided into two categories. Volunteering that is carried out in response to a need identified by a volunteer organization is called “formal volunteering,” whereas volunteering that an individual undertakes freely, without being tied to any organization, to fulfil their social needs is referred to as “informal volunteering.”
Volunteers can also be classified into two categories: formal and informal. Informal volunteering occurs spontaneously in the natural course of life, such as helping a friend. Formal volunteering, on the other hand, involves participating in organized activities and events arranged by the public or private sector (www.volunteeringaustralia.org/resource/).
Volunteering should be encouraged, and even learned through observation, as it is an activity that should be promoted for the improvement of the quality of social life. In today’s world, volunteering has taken on various forms and conditions due to advancing technology and complex social structures. In this context, there are different types of volunteering, including mandatory volunteering required by private organizations in the context of corporate social responsibility projects, project-based volunteering, temporary volunteering, virtual volunteering, student volunteering, youth volunteering, and senior volunteering.
Volunteering is a term for a broad range of voluntary and unpaid activities undertaken by individuals or groups, usually for the betterment of their communities or society as a whole. It is characterized by the absence of financial gain or remuneration, with people choosing to give their time, skills, and efforts to a cause they believe in. Volunteering can take many forms, from assisting at a local charity or nonprofit organization to participating in community clean-up efforts, mentoring, teaching, or providing support during times of crisis. The key is that volunteers willingly contribute their services without expecting monetary compensation.
Abban, B. (2016). Gönüllü Kuruluşlarda Gençlerin Gönüllülük Düzeyleri ve Beklentileri. T.C. YALOVA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 4-6.
Arslan, M. L. (2018). Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllülük: Sorunlar ve Çözüm Yolları. İstanbul: İLKE.